Van Doesburg: Elektrificatie van het Wagenpark met Slimme Energieoplossingen
Vraagstuk
Van Doesburg breidt het wagenpark uit met elektrische trucks, maar de bestaande netaansluiting kan het benodigde laadvermogen niet leveren. Netverzwaring is op korte termijn geen optie, waardoor er een slimme en robuuste oplossing nodig is om het laadproces te faciliteren.
Toepassing
De batterijopslag wordt ingezet als buffer tussen de zonnepanelen en het net. Overdag wordt zonne-energie opgeslagen in de batterij, net als eventueel beschikbaar vermogen vanuit het net. Tijdens piekmomenten, bijvoorbeeld wanneer meerdere e-trucks tegelijk moeten laden, levert de batterij extra vermogen bij. Zo wordt overbelasting van het net voorkomen, terwijl de bedrijfsvoering doorgang vindt. Bovendien is er een krachtige lader van 320 kW met twee laadpunten geplaatst, die het beschikbare vermogen dynamisch verdeelt op basis van de actuele laadbehoefte. Overdag is deze laadoplossing ook toegankelijk voor derden, waarmee extra inkomsten gegenereerd kunnen worden.
Systeem
Het systeem bestaat uit drie modulaire batterij-units, elk met een vermogen van 100 kW en een opslagcapaciteit van 215 kWh. Samen vormen zij een batterijopslag van 300 kW vermogen en 645 kWh capaciteit. Deze batterijcontainer werkt naadloos samen met een geavanceerd Energy Management System (EMS), dat het laden, ontladen en gebruik van zonne-energie slim aanstuurt – afgestemd op netcapaciteit en laadverzoeken. Het project is gerealiseerd via een operationele leaseconstructie, waardoor Van Doesburg geen initiële investering hoefde te doen, maar wel volledig profiteert van de voordelen van elektrificatie.